Veckans skiva: Rag-And-Bone

HELGENS PÄRLA!

Om du inte har lyssnat på Rag-And-Bone tidigare så tycker jag att du ska ta chansen nu. Nya ”Strain” är nämligen sådan där pop som jag inbillar mig att till och med Paul McCartney skulle uppskatta och då inte minst inledande ”The world is coming down”, som är så fin pop som fin pop kan bli och låta. Alltså i mina öron, lite Beatles-harmonier korsade med World Party, High Llamas, Badfinger och några till, även om det mest låter som Rag-And-Bone.

Plattan släpps som ett litet 20-årsjubileum och är – om jag har räknat rätt – bandets femte fullängdare. Musiken består som sagt av en salig blandning av influenser och mestadels lite tuffare toner än Beatles och musik från 60-talet. Till och med blås hörs i fantastiskt fina ”Followers – Likes – Leaders”, en suggestiv låt där sångaren Mats Nilsson låter som en fräsch variant av Andreas Johnsson.

Skivan inkluderar 10 låtar av varierat slag och det mesta låter överraskande bra, inklusive kompet, som är vasst och välklingande. Jag tycker även om låten ”Run”, som egentligen inkluderar allt som en radiovänlig kan kräva.

Hur som helst en mycket tilltalande skiva, väl värd att upptäcka i sommarhettan. Ett bra alternativ i hörlurarna, inte minst om du också har upplevt progressiva toner a´la 70-talet. Dessutom en mästerligt fin avslutning i sprittande glada ”Who´s gonna grieve?”, som är trallvänlig pop, som förmodligen skulle passa ypperligt bra på en pub någonstans i Storbritannien.

Lämna en kommentar